Aktuellt från :Kontextbyrån

Aktuellt från :Kontextbyrån

Långsiktighet

AktuelltPosted by Helena Henstedt 2014-12-17 14:05:30

Jag fick frågan idag ”Hur gör man för att hålla i ett storytellingarbete under lång tid?”

Det första du bör vara medveten om är att storytelling tar tid. Finns den insikten med från början så är det lättare att hålla i, ungefär som att du inte bygger en bra kondition på två veckor, eller kan sluta träna när du väl nått din önskade kondition efter ett halvår. Med ett långsiktigt och konsekvent arbete så blir storytelling så småningom en självklar och automatisk del i verksamheten.

Det andra är att hela tiden hålla ögon och öron öppna för stories, händelser och anekdoter runt om kring dig och se att det finns ett värde i de små vardagliga ögonblicken. Alla stories behöver inte vara världsomvälvande eller makalöst unika. Dela med dig av vardagen på jobbet för dessa små stories bygger relationer och igenkänning. Självklart måste dessa stories varvas med mer intresseväckande berättelser som är unika för din verksamhet, men förakta inte vardagen. Samla dessa stories och sprid ut dem i de kanaler du valt.

För ett större företag eller en organisation är det tredje att se till att involvera så många medarbetare som möjligt. Ju fler som förstår värdet desto enklare blir det, spännande stories från olika håll i verksamheten kommer fram och de ansvarigas jobb blir mer att se till att dessa stories sprids vidare.

För mindre företag eller soloföretag kan det vara lite tuffare att hålla i strategin över längre tid. Ett tips är att ta hjälp av ett nätverk och bolla sina stories där. Ett annat är att helt enkelt planera. Samla på dig stories och gör regelbundna utskick via inlägg på FB, Twitter eller i ditt nyhetsbrev. Och glöm inte att du förmodligen berättar stories från din verksamhet oftare än du tror – i personliga möten med kunder, samarbetspartners och intressenter.

Att jobba med storytelling kan verkligen jämföras med att träna sin kropp. Det är något du bör göra flera gånger i veckan, du kan inte nöja dig med att du en gång i tiden haft bra kondition utan måste hela tiden träna vidare, göra förändringar i träningen eftersom kroppen vänjer sig vid övningar och belastning.

Stories finns hela tiden runt om kring dig, samla de nya och sprid ut dem. Nöj dig inte med att berätta bakgrundsstoryn – visa vad som händer här och nu och glöm inte att berätta om visionen framåt.



  • Comments(0)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.