Aktuellt från :Kontextbyrån

Aktuellt från :Kontextbyrån

Långsiktighet

AktuelltPosted by Helena Henstedt 2014-12-17 14:05:30

Jag fick frågan idag ”Hur gör man för att hålla i ett storytellingarbete under lång tid?”

Det första du bör vara medveten om är att storytelling tar tid. Finns den insikten med från början så är det lättare att hålla i, ungefär som att du inte bygger en bra kondition på två veckor, eller kan sluta träna när du väl nått din önskade kondition efter ett halvår. Med ett långsiktigt och konsekvent arbete så blir storytelling så småningom en självklar och automatisk del i verksamheten.

Det andra är att hela tiden hålla ögon och öron öppna för stories, händelser och anekdoter runt om kring dig och se att det finns ett värde i de små vardagliga ögonblicken. Alla stories behöver inte vara världsomvälvande eller makalöst unika. Dela med dig av vardagen på jobbet för dessa små stories bygger relationer och igenkänning. Självklart måste dessa stories varvas med mer intresseväckande berättelser som är unika för din verksamhet, men förakta inte vardagen. Samla dessa stories och sprid ut dem i de kanaler du valt.

För ett större företag eller en organisation är det tredje att se till att involvera så många medarbetare som möjligt. Ju fler som förstår värdet desto enklare blir det, spännande stories från olika håll i verksamheten kommer fram och de ansvarigas jobb blir mer att se till att dessa stories sprids vidare.

För mindre företag eller soloföretag kan det vara lite tuffare att hålla i strategin över längre tid. Ett tips är att ta hjälp av ett nätverk och bolla sina stories där. Ett annat är att helt enkelt planera. Samla på dig stories och gör regelbundna utskick via inlägg på FB, Twitter eller i ditt nyhetsbrev. Och glöm inte att du förmodligen berättar stories från din verksamhet oftare än du tror – i personliga möten med kunder, samarbetspartners och intressenter.

Att jobba med storytelling kan verkligen jämföras med att träna sin kropp. Det är något du bör göra flera gånger i veckan, du kan inte nöja dig med att du en gång i tiden haft bra kondition utan måste hela tiden träna vidare, göra förändringar i träningen eftersom kroppen vänjer sig vid övningar och belastning.

Stories finns hela tiden runt om kring dig, samla de nya och sprid ut dem. Nöj dig inte med att berätta bakgrundsstoryn – visa vad som händer här och nu och glöm inte att berätta om visionen framåt.



  • Comments(0)//blogg.kontextbyran.se/#post27

Gott Vatten

AktuelltPosted by Helena Henstedt 2013-12-20 10:52:24
Vi på :Kontextbyrån önskar alla kunder, alla samarbetspartners och alla andra vi varit i kontakt med under 2013 en riktigt god jul och ett gott nytt år!
Det gör vi genom en gåva till organisationen WaterAid som jobbar för att alla människor i hela världen ska få tillgång till något som är helt självklart för oss i Sverige - nämligen rent vatten.

http://www.wateraid.org/se

  • Comments(0)//blogg.kontextbyran.se/#post24

Projektavslutning

AktuelltPosted by Helena Henstedt 2013-12-04 21:02:35
I går i Mora och idag i Tällberg var det dags för projektavslutning för Storytelling i praktiken, inklusive rösthantering. Sista träffen handlade om rösthantering, logonom och sångerska Sofia Sandén höll i dessa dagar. Vi gjorde först gemensamma röstövningar, fick teoretisk kunskap och praktiska verktyg. Sedan fick varje deltagare möjlighet att göra ett framförande och få feed back från hela gruppen. Vilka berättelser! Vilket mod! Vilka skratt!

:Kontextbyrån vill tacka alla fantastiska deltagare för dessa tre träffar. Det har varit så roligt och inspirerande att få vara med er, lotsa er fram genom storytellingens möjligheter och höra att ni börjat tänka storytelling för era företag. Det är nu det börjar.

:Kontextbyrån vill också tacka W7 Dalarna för ert stöd. Och självklart till Region Dalarna som trodde på projektidén och beviljade stödet. Även Tillväxtverket bidrog med finansiering.











  • Comments(0)//blogg.kontextbyran.se/#post22

I radio

AktuelltPosted by Helena Henstedt 2013-10-02 20:28:40
:Kontextbyråns Helena Henstedt pratade i radio Dalarna om projektet Storytelling i praktiken, inklusive rösthantering. Här kan du lyssna inslaget:
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=2813&grupp=18648
dra fram till 1.49 i programmet.

  • Comments(0)//blogg.kontextbyran.se/#post21

Projektstart!

AktuelltPosted by Helena Henstedt 2013-09-06 10:55:04

Projektet Storytelling i praktiken, inklusive rösthantering drar snart igång.

Corporate storytelling innebär att du som företagare använder dig av de berättelser som finns i företaget. Berättelser som speglar din drivkraft, hur företaget vårdar sina kunder, vardagliga händelser eller hur du jobbar med miljöfrågor. Bland mycket annat. Varför ska du göra det här? För att kunderna vill veta! Ett strategiskt arbete med storytelling ger många fördelar eftersom personliga berättelser skapar relationer. Och det är relationer som ger affärer.

Projektet är en tredelad workshopserie, de två första delarna fokuserar på storytelling och den sista delen är en heldagskurs i rösthantering. Den delen hålls av Sofia Sandén.

Datum för träffarna i Mora är 4 oktober, 13 november och 3 december.
Datum för träffarna i Tällberg är 9 oktober, 15 november och 4 december.
Ca 09.00 - 16.00
Det kommer inte vara möjligt att hoppa mellan grupperna. Det finns 12 platser i varje grupp.
Målgrupp är kvinnor som driver företag inom kreativa och kulturella näringar i norra Dalarna. Om du är soloföretagare eller driver företag tillsammans med någon annan spelar ingen roll. Urvalet av deltagare kommer att göras efter samtal med projektledare Helena Henstedt som därefter samråder med W7 och Region Dalarna.

Priset för denna unika workshopserie är 500 kr + moms. I priset ingår tre heldagars utbildning, för- och eftermiddagsfika och lunch alla dagarna.

Sista datum för definitiv anmälan är 20 september. Anmälan är bindande och avgiften återbetalas ej, din plats kan, innan kursstart, överlåtas till annan företagare som projektledare Helena Henstedt har godkänt.
Besked om du fått plats lämnas 27 september. Faktura skickas i samband med beskedet.

Du gör en definitiv anmälan genom att mejla helena@kontextbyran.se senast 20 september. Ange Storytelling i praktiken i ämnesraden. Uppge även önskemål om ort, om du inte vill/kan delta om du inte får ditt önskemål tillgodosett och eventuella allergier. Har du inte haft kontakt med Helena angående den här workshopen tidigare så uppge även telefonnummer och eventuell hemsidesadress.

Kurser i corporate storytelling ges sällan i Dalarna, passa på att ta chansen att lära dig mer om detta fantastiska verktyg.











  • Comments(0)//blogg.kontextbyran.se/#post20

Projektbidrag

AktuelltPosted by Helena Henstedt 2013-04-24 11:25:24
:Kontextbyrån har av Region Dalarna beviljats projektbidrag för den tredelade workshopserien "Storytelling i praktiken, inklusive rösthantering". Projektet är en del i Tillväxtverkets uppdrag Främja kvinnors företagande och vänder sig därför enbart till kvinnor som driver företag. Det finns 24 platser, fördelat på två grupper, projektet kommer äga rum hösten 2013. Den ena gruppen träffas i Mora och den andra i Tällberg/Leksand.

Målet med workshopserien är att deltagarna ska hitta sina egna berättelser, finslipa dem utifrån syfte, lägga upp strategier för ett organiserat storytellingarbete och få verktyg för att hantera framförandet av berättelser i olika sammanhang. Till den sista workshopen i serien kommer :Kontextbyrån ta in logonomen och folkmusiksångerskan Sofia Sandén som konsult.

De som är intresserade av att delta mejlar helena@kontextbyran.se och anger "Storytelling i praktiken" i ämnesraden så kommer mer information i ett nyhetsbrev längre fram.

  • Comments(0)//blogg.kontextbyran.se/#post19

Postkassörskan som säljer sågar

AktuelltPosted by Helena Henstedt 2012-06-05 10:43:00
Jag hörde en underbar historia igår som är ett så bra exempel på storytelling:

Vid en lunch satt jag bredvid Monica Hagberg-Andersson från Grönytekonsult. Hon berättade att hon jobbat som postkassörska i Falun. Postkontoret skulle läggas ner, strax före stängning en kväll ringde en kund och frågade hur det skulle gå med kassörskorna. Monica ville väl egentligen helst hem, men lyssnade på kundens prat och svarade att de skulle ju bli arbetslösa. Då frågade han om hon vill komma och kolla på ett jobb. Som ekonomiansvarig. Han hade sett henne i kassan på Posten i många år, han var företagskund, fått hjälp och blivit väl bemött hela tiden. Så nu såg han en möjlighet att hitta en ekonomiansvarig. Monica tog jobbet, blev säljare också och 2010 tog hon över verksamheten.

Det som gör historien så bra är att den är unik, den är kort, innehåller inga fakta som måste kommas ihåg. Vi kan alla föreställa oss hur det är att få ett märkligt samtal när man mentalt redan har gått hem från jobbet. Vi skapar bilden i vårt eget huvud av det där samtalet.

Det är inte en jättesensationell historia, mer en trevlig anekdot. Men den fastnar och i och med det så börjar en relation mellan mig och Grönytekonsult. Jag kommer alltid minnas postkassörskan som blev företagsledare. Det ökar chansen att jag kommer att prata om företaget (eller skriva ett inlägg om storytelling...) och därmed bli en del i att sprida kunskapen om företaget.

Storytelling behöver inte vara svårare än så.


  • Comments(0)//blogg.kontextbyran.se/#post13

Workshop i Borlänge

AktuelltPosted by Helena Henstedt 2012-03-23 16:16:03
30 mars kommer vi hålla en öppen workshop i corporate storytelling. Vi har valt att hålla till på Haganäs utanför Borlänge.

Corporate storytelling är ett verktyg som borde ligga överst i verktygslådan hos alla företagare. Det är effektivt, det är roligt, det användbart. Och det är så gott som gratis.

Du kan se det som ett kapital du har. En tillgång som bör användas för att växa. Med hjälp av det här kapitalet bygger du relationer med kunder, samarbetspartners, finansiärer och andra som ditt företag har relationer till. Det stärker ditt varumärke.

Ring Helena på 070-6900749 och boka in dig.



  • Comments(0)//blogg.kontextbyran.se/#post10
Next »